9 mei - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu 9 mei - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Jan en Karlien Veldhoen - WaarBenJij.nu

9 mei

Blijf op de hoogte en volg Jan en Karlien

10 Mei 2017 | Nederland, Wilnis

Clermont - Joubiéval, di. 9 mei 2017
Met de zon aan een wolkenloze, blauwe hemel worden we wakker. Ingepakt en op naar onze gastvrouw, waar het ontbijt wacht. Haar man schuift ook aan. Smakelijk eten en een gezellige, tweetalige babbel.
Met een klimmetje verlaten we het dorp en ontrolt zich een groen heuvelland met weiden en koeien. Het is druk met wegwerkzaamheden en een omleiding voor fietsers wordt niet aangegeven. De situatie zelf verkennen of vragen kan hier kilometers schelen. De eerste omleiding is volgens een behulpzame dorpeling kwestie van een straatje om. In Dolhain steken we via een passerelle de Vesder over en slepen onze fietsen een trap omhoog. Met hulp van een wegwerker komen we door de graafwerkzaamheden en van de steile klim schieten nog een paar honderd meter over. Limbourg is een hooggelegen, oud vestingstadje. Op de stadswal wacht een weids uitzicht over het dal van de Vesder. Het oude stadshart is een plein met herenhuizen, een kerkje en voor de fiets het bekende gehobbel over historische keien.
We blijven klimmen en dalen. De training voor de benen wordt goedgemaakt door de groene vergezichten. We fietsen over rustige landwegen en door stille dorpen. In Theux volgen een paar kilometers langs een drukke weg maar we klimmen al snel het dal uit richting La Reid. Daar kopen we een paar belegde broodjes want dorpswinkels zijn hier zeldzaam. We picknicken langs de weg en klimmen verder naar Stoumont. Daar volgt onze beloning, een kilometerslange afdaling tot we het dal van de Lienne induiken. Een prachtig dal dat soms versmalt tot twee beboste flanken en een kabbelende beek en af en toe uitwaaiert tot een donkergroen Ardennen uitzicht, twintig kilometers lang. Zo passeren we ‘Trou de Bra’, een gehucht maar met een kerkje en een grote Mariagrot waar men flink heeft uitgepakt met heiligen beelden als het heilig Hart, sint Jozef met kind Jezus en de engel Michaël in strijdtenu.
De Lienne wordt steeds smaller en heeft haar bronnen in drasland. Zo bereiken we Lierneux en wordt het tijd onderdak te zoeken. We vangen een paar keer bot: de pelgrimsgite in Verleumont is gesloten, de volgende te sjiek maar in Joubiéval rijden we letterlijk tegen een spiksplinternieuwe B & B ‘Au Magasin’ aan. De eigenaars zijn Vlamingen, een 'Ik vertrek’ verhaal in eigen land, zij het over de taalgrens. Gastheer Ivo heeft het 150 jaar oude huis opgeknapt. Zijn vrouw en tevens gastvrouw kookt de 'Table d' Hôte' en we genieten samen met de andere gasten van de drie gangen. Aan babbel geen gebrek. Terwijl Jan nog wat leest en aanrommelt val ik als een blok in slaap.

• 10 Mei 2017 - 10:57

Anna Costenoble:

Toy toy ik denk aan jullie

• 10 Mei 2017 - 23:06

Marijke Leeuwerik:

Ik heb me aangemeld op jullie blog. Adres kreeg ik van Ada Butink.
    Zie alweer d prachtige foto's die Jan gemaakt heeft.
    Zie ook op de tv. Net dat de temperatuur warmer wordt, maar dat er wel een regenprognose t aankomt. Sterkte daarmee en goede reis. Marijke en Frans.

• 10 Mei 2017 - 23:19

Elly Samsom:

Ga proberen jullie regelmatig te volgen. Heel veel succes en fietsplezier. Lees net in de Meerbode dat de fiets van Jan M. gevonden is en de dader aangehouden.

• 11 Mei 2017 - 11:02

Katrien De Meyer:

Zo ik heb me aangemeld. Veel reisplezier en ga jullie regelmatig volgen.